Tuesday, July 18, 2017

လူမ်ိဳးစုေရးရာ ပဋိပကၡမ်ား (အပိုင္း-၃)

လူမ်ိဳးစုေရးရာပဋိပကၡမ်ားအား ေျဖရွင္းႏိုင္ေသာႏိုင္ငံေရးအစီအမံမ်ား

(၁)Consociational Democracy

ConsociationalDemocracy ဆိုတာကတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားစုေပါင္းေနထိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႕အျခားေသာ ယဥ္ေက်းမွဴဓေလ့ထံုးစံကြဲျပားျခားနားမွဳရွိေနတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ ႏိုင္ငံေရးလူ႕အဖြဲ႕အစည္း တရပ္ ထူေထာင္တဲ့အခါျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြကိုေက်ာ္လႊားႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြကိုရွာေဖြအေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ႏိုင္ငံေရးအစီအမံ (politicalarrangement) တခုပါ။

ဒီသေဘာတရားဟာလူမ်ိဳး၊ စာေပ၊ ကိုးကြယ္မွဳနဲ႕ယံုၾကည္ခ်က္ေတြမွာနက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္းျခားနားမွဳရွိေနတဲ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြအတြက္သင့္ေလ်ာ္မယ့္ democraticrule ပံုစံကိုေဖာ္ညႊန္းထားပါတယ္။ အဲဒီမွာကြဲျပားေနတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြကိုညွိႏွိဳင္းေစ့စပ္ေပးႏိုင္မယ့္politicalinstitutions ေတြရဲ႕အခန္းက႑ဟာ အေရးပါသလို၊ဒီမိုကရက္တစ္ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳရဲ႕ဖြဲ႕စည္းပံုမွာလဲ flexibilityရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအထဲမွာအေရးၾကီးတာကေတာ့ ကြဲျပားတဲ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတိုင္းကိုဒီဂရီျမင့္မားတဲ့ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ေပးအပ္ေရးပါ။ ဒီလိုလုပ္ျခင္းအားျဖင့္အတြင္းစည္းမွာ အေျခခံအားျဖင့္integrationရွိလာပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ဒီသေဘာတရားဟာ ကြဲျပားျခားနားမွဳ(diversity)ရွိေနတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ politicalarrangements ေတြတည္ေဆာက္ခဲ့စဥ္က ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့သာဓကေတြ အေပၚမွာ အေျခခံျပီးေပၚေပါက္လာခဲ့တာပါ။ ဥပမာအားျဖင့္-ဘယ္လဂ်ီယံႏိုင္ငံမွာဆိုရင္Flemingsနဲ႕Walloonsတို႕အၾကားကကြဲျပားျခားနားမွဳေတြ၊ေဟာ္လန္မွာဆိုရင္ အျမစ္တြယ္ေနတဲ့religiouscleverages ေတြ၊ၾသတၾတီးယားမွာဆိုရင္anti-clericalsocialistsနဲ႕catholicbourgeoisie တို႕အၾကားကျပင္းထန္တဲ့ antagonismေတြစတဲ့ကြဲျပားျခားနားမွဳေတြျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုကြဲျပားျခားနားတဲ့တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြစုေပါင္းေနထိုင္ေနတဲ့ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမွဳေတြအတြက္အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္တဲ့consociationaldemocracy သေဘာတရားမွာအေျခခံစည္းမ်ဥ္းႏွစ္ခ်က္ရွိပါတယ္။ ပထမဆံုးလိုအပ္တဲ့အေျခခံစည္းမ်ဥ္းကေတာ့သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ႏိုင္ငံေရးအျမင္နဲ႕အေတြးအေခၚအမ်ားစုကိုျခံဳငံုဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ပါ၀ါရွယ္ယာ အဖြဲ႕အစည္း(executivepower-sharing institutions) (သို႕မဟုတ္)ညႊန္႕ေပါင္းအဖြဲ႕အစည္း (grandcoalition institutions) ေတြျဖစ္ပါတယ္။ဒုတိယလိုအပ္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းကေတာ့တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုအားလံုးအတြက္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ရာမွာလူဦးေရအေပၚမွာ မူတည္တြက္ခ်က္ျပီး publicoffices ေတြကိုခြဲေ၀ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။proportionalityအေပၚအေျခခံရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္မ်ားကဒီလိုအေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြအျပင္multi-ethnicpolitical system ေတြအတြက္အသံုး၀င္လွတဲ့ preconditionsေတြကိုေဖာ္ထုတ္ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။အဲဒီအထဲမွာ အေရးၾကီးတဲ့အခ်က္ကေတာ့ လူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒက်င့္သံုးေနတဲ့ လူမ်ိဳးစုတခုမရွိဖို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြစုေပါင္းေနထိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံတရပ္မွာလူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒ က်င့္သံုးတဲ့လူမ်ိဳးစုတခု ရွိေနရင္၊ဒါမွမဟုတ္ ဒီ၀ါဒကို အားေပးေနတဲ့ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တရပ္ရွိေနရင္ ဒီႏိုင္ငံက ျပည္သူေတြဟာျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ သားေကာင္ေတြျဖစ္ရတတ္ပါတယ္။ ဒီလိုအျဖစ္ေတြကိုေရွာင္ၾကဥ္ဖို႕ အေကာင္းဆံုးစနစ္တခုကေတာ့စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ပါပဲ။ဒီစနစ္ မေပၚေပါက္ႏိုင္သေရြ႕ပ႗ိပကၡေတြဟာ မေျပလည္ႏိုင္ပါဘူး။စစ္ေရးအင္အား၊ စီးပြားေရးအင္အားခ်ိန္ခႊင္လွ်ာမညီခ်ိန္မွာေခတၱငုပ္လွ်ိဳးေနခဲ့ရင္ေတာင္မီးပြားေတြဟာ မျငိမ္းတာေၾကာင့္မီးေတာက္ေတြ အျဖစ္ အခ်ိန္မေရြးျပန္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္အေရးၾကီးတဲ့အခ်က္တခ်က္ကေတာ့ လူမွဳစီးပြားကြာဟမွဳ(socio-economicinequality) ေတြျဖစ္ပါတယ္။လူမ်ိဳးစုေတြအၾကားမွာဒီလိုကြာဟမွဳေတြ သိပ္ၾကီးေနရင္ႏိုင္ငံတခုလံုးရဲ႕ စီးပြားေရး၊လူမွဳေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳေတြကိုထိခိုက္ေစေတာ့တာပါပဲ။ဒါေၾကာင့္ ေဒသတခုခ်င္းစီအလိုက္စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳပေရာဂ်က္ေတြခ်မွတ္ေရးဆြဲေပးဖို႕လိုအပ္ပါတယ္။ စီးပြားေရး၊လူမွဳေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳေတြဟာဒီမိုကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္းမွဳေတြအတြက္အထူးပဲ အေရးၾကီးလွတဲ့explanatoryfactors ေတြျဖစ္တာေၾကာင့္အထူးအာရံုစိုက္ျပီး စနစ္တက်ျပဳလုပ္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။

(၂)Federalism

ဖယ္ဒရယ္၀ါဒနဲ႕ပတ္သက္ျပီး အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရာမွာဖြင့္ဆိုခ်က္နည္းလမ္းေတြအေပၚမွာမူတည္ျပီး ရွဳပ္ေထြးမွဳေတြရွိေၾကာင္းပညာရွင္အမ်ားစုက လက္ခံထားၾကပါတယ္။သုေတသီပညာရွင္တေယာက္ကဖယ္ဒရယ္၀ါဒနဲ႕ ပတ္သက္ျပီးအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ (၂၆၇)မ်ိဳးရွိေၾကာင္းဆိုထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာတမ္းမွာဖယ္ဒရယ္၀ါဒ ဆိုတာကိုႏိုင္ငံေရးအစုအဖြဲ႕တခုမွႏိုင္ငံေရးအရ ေပါင္းစပ္မွဳနဲ႕ႏိုင္ငံေရးအရ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကိုအသံုးျပဳျပီး၊ အခ်ိဳ႕ျပည္သူ႕ေရးရာမ်ားမွာစုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊အခ်ိဳ႕ျပည္သူ႕ ေရးရာမ်ားမွာသီးျခားခြဲေ၀အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းမ်ားျပဳလုပ္မွဳဆိုင္ရာ ဒႆနိကအေတြးအျမင္တခုအျဖစ္ ရွဳျမင္ ေရးသားထားပါတယ္။

ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ဆိုတာကသီးျခားႏိုင္ငံေရးစနစ္တခုျဖစ္ျပီး၊အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ႏိုင္ငံတခုမွာ ဖယ္ဒရယ္အစိုးရနဲ႕ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရဆိုျပီးအနည္းဆံုး အစိုးရႏွစ္ခုရွိေနတဲ့ စနစ္တခုျဖစ္ပါတယ္။ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္မွာ ႏိုင္ငံေရး အစီအမံေတြကဗဟိုမွာပဲ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားျခင္းမရွိပါဘူး။ separationof powers ကအလ်ားလိုက္ သ႑ာန္အေနနဲ႕ေရာ၊ေဒါင္လိုက္ သ႑ာန္ပါ ရွိပါတယ္။ဖယ္ဒရယ္ အစိုးရနဲ႕ သက္ဆိုင္ရာျပည္နယ္အစိုးရေတြ ရွိပါတယ္။ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နဲ႕လူမ်ိဳးစု လႊတ္ေတာ္မ်ားရွိပါတယ္။ တရားစီရင္ေရးစနစ္ေတြ ကြဲျပားမွဳ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ဖဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ဆိုင္ရာႏိုင္ငံေရး အစီအမံမ်ားမွာအိႏိၵယႏိုင္ငံကဲ့သို႕ quasi-federal arrangements၊ဂ်ာမဏီႏိုင္ငံကဲ့သို႕ေသာunitarianfederal arrangements စတာေတြကေနအေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုရဲ႕constitutionalfederal arrangements ေတြအထိသ႑ာန္ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အာဏာခြဲေ၀မွဳ (divisionof powers) အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားၾကပါတယ္။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕အာဏာခြဲေ၀မွဳမွာေတာ့ ဖဒရယ္အစိုးရအတြက္ သတ္မွတ္ထားတဲ့delegatedpowers (ျပည္တြင္းႏွင့္ႏိုင္ငံတကာ ကုန္သြယ္ေရးကိုregulateလုပ္ရန္၊ေငြ စကၠဴ ထုတ္လုပ္မွဳစစ္ေၾကျငာမွဳ၊ လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ားထားရွိမွဳ၊ စာပို႕စနစ္၊စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားလက္မွတ္ေရးထိုးမွဳ)၊ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားအတြက္သတ္မွတ္ထားတဲ့ reservedpowers (ျပည္တြင္းကုန္သြယ္ေရးကိုregulateလုပ္ေရး၊ေက်ာင္းမ်ား တည္ေထာင္ေရး၊သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္အလိုက္ဥပေဒမ်ား ျပဌာန္းေရးနဲ႕ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပေရး)၊ဖဒရယ္အစိုးရနဲ႕ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားကရွယ္ယာလုပ္ရန္ သတ္မွတ္ထားတဲ့concurrentpowers (အခြန္ေကာက္ေရး၊တရားရံုးမ်ား တည္ေထာင္ေရးနဲ႕ေခ်းေငြ ရယူေရး)စတာေတြပါ၀င္ပါတယ္။

ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္မွာmultinational/multi-ethnicသေဘာသဘာ၀နဲ႕mono-nationalသေဘာသဘာ၀ဆိုျပီး အမ်ိဳးအစား ႏွစ္မ်ိဳးကိုက်င့္သံုးေလ့ရွိၾကပါတယ္။multinational/multi-ethnicအမ်ိဳးအစားကိုက်င့္သံုးရာမွာ တိုင္းျပည္တြင္းမွာလူမ်ိဳးစုအေျခစိုက္ ျပည္နယ္မ်ားကိုခြဲျခားသတ္မွတ္ျပီး၊ဒီျပည္နယ္မ်ားမွာ လူမ်ိဳးစုအေျချပဳေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားထားရွိပါတယ္။

mono-nationalသေဘာသဘာ၀ရွိတဲ့ဖယ္ဒေရးရွင္းအမ်ိဳးအစားကိုက်င့္သံုးရာမွာေတာ့ ေဒသမ်ားကိုခြဲျခားသတ္မွတ္ ထားေပမယ့္လူမ်ိဳးစုမ်ားကို အေျချပဳခြဲျခားသတ္မွတ္ထားျခင္းမရွိပါဘူး။ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးကိုသာ ဦးစားေပးျပီး၊တိုင္းျပည္တြင္းက လူမ်ိဳးစုေရးရာကြဲျပားျခားနားမွဳေတြကိုအေလးေပးျခင္း မရွိေတာ့ပဲႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားမ်ားစုေပါင္းေနထိုင္ျခင္း အသြင္ကိုေဆာင္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုေရးရာထက္ႏိုင္ငံသားေရးရာကို ပိုျပီးအေလးထားပါတယ္။ ဒီလိုႏိုင္ငံေတာ္ဖယ္ဒေရးရွင္းသ႑ာန္ရဲ႕ ဥပမာကေတာ့အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုျဖစ္ျပီး၊အေမရိကန္ဘြဲ႕ရ အာရွ၊ အာဖရိကနဲ႕လက္တင္အေမရိက ႏိုင္ငံသားပညာရွင္အခ်ိဳ႕ကဒီဥပမာအတိုင္း သူတို႕ရဲ႕ႏိုင္ငံမွာ ျပန္လည္က်င့္သံုးဖို႕အဆိုျပဳေလ့ရွိၾကပါတယ္။

အခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားကေတာ့အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕တိုင္းျပည္တည္ေထာင္ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မွဳသမိုင္းေၾကာင္းဟာ အျခားႏို္င္ငံမ်ားနဲ႕မတူညီတာေၾကာင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက်င့္သံုးတဲ့ mono-nationalmodel အတိုင္းတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစံုစုေပါင္းေနထိုင္ျပီး၊လူမ်ိဳးစုေရးရာ ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ပြားေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာက်င့္သံုးလို႕ မရႏိုင္ေၾကာင္းေထာက္ျပေျပာဆိုထားၾကျပီး၊လူမ်ိဳးစုေရးရာ ပဋိပကၡမ်ားရဲ႕နယ္ေျမပိုင္နက္ဆိုင္ရာျပႆနာကို လူမ်ိဳးစုေရးရာဖယ္ဒရယ္၀ါဒ (ethnicfederalism) ကသာေျဖရွင္းေပးႏိုင္ေၾကာင္းအဆိုျပဳထားၾကပါတယ္။

လူမ်ိဳးစုေရးရာဖယ္ဒရယ္၀ါဒဟာ လူမ်ိဳးစုမ်ားကိုေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရယူနစ္မ်ားအျဖစ္သတ္မွတ္ အသိအမွတ္ျပဳေပးႏိုင္တာေၾကာင့္တိုင္းျပည္ရဲ႕ စည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ တည္တံ့ခိုင္ျမဲေရးကို ထိခိုက္ျခင္းမရွိပဲ၊တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားရဲ႕ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကိုျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္တဲ့အေျဖတရပ္ျဖစ္ေၾကာင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။လူမ်ိဳးစုမ်ားကို သက္ဆိုင္ရာလူမ်ိဳးစုအလိုက္အသိအမွတ္ျပဳျပီး၊တိုင္းျပည္ရဲ႕ ႏိုင္ငံသားမ်ားအျဖစ္အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္းေၾကာင့္လူမ်ိဳးစုေရးရာ ဖယ္ဒရယ္၀ါဒမွာdualidentity လကၡဏာေဆာင္ျပီး၊လူမ်ိဳးစုမ်ားအၾကားက ညီညြတ္ေရးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ေၾကာင္းဒီ၀ါဒကို ေထာက္ခံသူမ်ားကအဆိုျပဳၾကပါတယ္။

သို႕ေပမယ့္ကန္႕ကြက္သူအခ်ိဳ႕ကလဲလူမ်ိဳးစုေရးရာ ဖယ္ဒရယ္၀ါဒရဲ႕အားနည္းခ်က္အခ်ိဳ႕ကိုမီးေမာင္းထိုးျပထားၾကပါတယ္။ပထမအခ်က္ကေတာ့ လူမ်ိဳးစုအမ်ိဳးအစားမ်ား အလြန္အမင္းမ်ားျပားေနပါက သက္ဆိုင္ရာလူမ်ိဳးစုငယ္ေလးမ်ားရဲ႕နယ္ေျမေဒသကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ဖို႕ခဲယဥ္းမွဳ ျဖစ္ပါတယ္။ဒုတိယတခ်က္ကေတာ့ လူမ်ိဳးစုတခုထဲမွာတင္လူနည္းစု လူမ်ိဳးမ်ား ထပ္မံကြဲျပားေနျပီး၊ နယ္ေျမတခုအေပၚမွာအေျခခံျပီး လူမ်ိဳးစုတခုကိုအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ေပးလိုက္မယ္ဆိုရင္လူနည္းစု လူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕အခြင့္အေရးမ်ား ဆံုးရွံဳးႏိုင္မွဳျဖစ္ပါတယ္။

တတိယတခ်က္ကေတာ့လူမ်ိဳးစုမ်ားကို ေဒသမ်ားခြဲေ၀သတ္မွတ္ရာမွာ သက္ဆိုင္ရာနယ္ေျမအလိုက္ သယံဇာတအရင္းအျမစ္မ်ား၊ထြန္ယက္စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္မွဳအေျခအေနမ်ား၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ႏိုင္မွဳအေျခအေနမ်ား ကြဲျပားျခားနားမွဳရွိေနျပီး၊လူမ်ိဳးစုမ်ားအၾကား တန္းတူညီမွ်မွဳမရွိျခင္း (ethnic-basedinequality) ျဖစ္ပြားသြားေစမွဳျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာဖယ္ဒရယ္စနစ္ရဲ႕ အေရးၾကီးဆံုးလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ fiscalfederalism ကိုထိခိုက္လာေစျပီး၊ စနစ္တခုလံုးပ်က္ျပားသြားေစႏိုင္ပါတယ္။ဒီလို အားသာခ်က္နဲ႕အားနည္းခ်က္ေတြရွိတာေၾကာင့္ဖယ္ဒရယ္၀ါဒကို လူမ်ိဳးေရးရာပဋိပကၡမ်ားကို စီမံခန္႕ခြဲျခင္းဆိုင္ရာႏိုင္ငံေရးအစီအမံ တခုအျဖစ္အသံုးျပဳျခင္းနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး၊ပညာရွင္မ်ားအၾကားမွာအျငင္းပြားမွဳေတြ ရွိေနဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

ခင္မမမ်ိဳး (၂၁၊ ၄၊ ၂၀၁၃)

No comments:

Post a Comment