Tuesday, July 18, 2017

လူမ်ိဳးစုေရးရာ ပဋိပကၡမ်ား (အပိုင္း-၁)

ဒီမိုကေရစီဆိုတာျပည္သူလူထုက အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း(ruleby the people)နဲ႕ျပည္သူလူထုအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း(rulefor the people) ဆိုတဲ့စည္းမ်ဥ္းေတြအေပၚမွာအေျခခံထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္တခုျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္သူလူထုဆိုတာကေတာ့ဟုတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေမးစရာတခုကရွိလာပါတယ္။ ျပည္သူလူထုဆိုတာဘယ္သူေတြလဲ။ ဒီေမးခြန္းဟာတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားစုေပါင္းေနထိုင္တဲ့တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံေတြအတြက္ဆိုရင္အလြန္ကို အေရးၾကီးတဲ့ေမးခြန္းျဖစ္ပါတယ္။

multi-ethnicityဆိုတဲ့အေၾကာင္းအရာကို ၾကိဳတင္စဥ္းစားေတြးေခၚမွဳ၊ျပင္ဆင္မွဳမရွိရင္ ဒီမိုကေရစီလူ႕အဖြဲ႕အစည္းတရပ္ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္လာမွဳနဲ႕ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မွဳ(politicalstability) ေတြဟာအခက္အခဲေတြ ျဖစ္လာေစတတ္ပါတယ္။multi-ethniccontext ေပၚမွာအေျခခံတ့ဲ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမွဳတရပ္ေအာင္ျမင္စြာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေရးအတြက္လိုအပ္တဲ့ အေျခအေန (conditions)ေတြနဲ႕ဒါေတြရွိေအာင္ ျပဳလုပ္ဖန္တီးထားရတဲ့ကြန္စတီက်ဴးရွင္းေတြ၊စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္စတာေတြ ရွိရပါတယ္။

ဒါေတြမရွိရင္ဘာေတြျဖစ္လာႏိုင္မလဲလို႕ေမးေလ့ရွိၾကပါတယ္။ သမိုင္းအဆက္ဆက္ႏိုင္ငံေပါင္း မ်ားစြာရဲ႕သင္ခန္းစာေတြကေတာ့ nationalismဆိုတဲ့အမ်ိဳးသားေရး ၀ါဒအေပၚမွာအေျခခံတဲ့ လူမ်ိဳးစုေရးရာပဋိပကၡ (ethnic conflict) ေတြျဖစ္လာႏိုင္တာပါပဲ။ဒီလိုေတြျဖစ္လာရင္ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ႏိုင္ငံေရးအသြင္ ကူးေျပာင္းမွဳေတြနဲ႕ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းမွဳေတြမွာအခက္အခဲေတြ ရွိလာတတ္ပါတယ္။


အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ(Nationalism)

politicaldoctrine အရဆိုရင္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒဆိုတာကကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ လူအမ်ားဟာကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအစိုးရေတြရွိေနတဲ့ nationstates ဆိုတဲ့ႏိုင္ငံေတာ္ေတြမွာသီးျခားေနထိုင္ၾကတယ္လို႕ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ Cultureideal အရဆိုရင္က်ေတာ့ identitiesမ်ားစြာကြဲျပားျခားနားတဲ့ အမ်ိဳးသား၊အမ်ိဳးသမီးေတြကိုႏိုင္ငံေတာ္တရပ္အေနနဲ႕primaryform of belonging ပံ့ပိုးေပးတဲ့၀ါဒတရပ္အေနနဲ႕ ျမင္ၾကတယ္။moralideal အေနနဲ႕က်ေတာ့ျပည္တြင္းျပည္ပ အႏၱရာယ္ေတြကေနတိုင္းျပည္ကို ကာကြယ္ေပးတဲ့သူရဲေကာင္းေတြရဲ႕ အနစ္နာခံေပးဆပ္မွဳက်င့္၀တ္ေတြကို မီးေမာင္းထိုးျပတတ္ၾကတယ္။

ဒီလိုကမၻာ့သမိုင္းအဆက္ဆက္ကအမ်ိဳးသားေရး၀ါဒေတြကိုေလ့လာျပီး၊ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္Ignatieffက civicnationalism နဲ႕ethnicnationalism ဆိုတဲ့အမ်ိဳးအစားႏွစ္မ်ိဳးကိုခြဲျခားရွင္းျပ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ျပည္သူလူထုဟာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊အသားအေရာင္၊ ဘာသာစကားဆိုတာေတြအေပၚမွာလံုး၀ခြဲျခားမွဳမရွိေတာ့ပဲႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒ(nation'spolitical creed) အေပၚမွာပဲတညီတညြတ္တည္း လက္ခံက်င့္သံုးယံုၾကည္ခ်က္ရွိေနတာကို civicnationalism လို႕ေခၚပါတယ္။အေနာက္ဥေရာပႏိုင္ငံေတြရဲ႕ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ အမ်ားစုမွာ ဒီ civicnationalism ကိုအေျခခံတဲ့အတြက္အသြင္ကူးေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ေတြမွာအခက္အခဲေတြ နည္းပါးခဲ့ပါတယ္။

ဒီလိုေတြမဟုတ္ပဲအာရွ၊ အာဖရိကႏိုင္ငံေတြမွာက်ေတာ့ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ေတြဟာၾကာျမင့္တာေတြ၊ အခက္အခဲေတြအမ်ားၾကီးရွိခဲ့ပါတယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့သူတို႕ေတြရဲ႕ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒကမ်ားေသာအားျဖင့္ ethnicnationalism ေပၚမွာအေျခခံတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပါပဲ။ethnicnationalism ကလူတဦးခ်င္းရဲ႕ ရင္းႏွီးဆက္ႏြယ္မွဳေတြဟာinheritedျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့သေဘာတရားေပၚမွာ အေျခခံပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာျဖစ္လာျပီးမွႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္းစည္းလံုးညီညြတ္မွဳမဟုတ္ပဲ၊တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္မွဳဆိုတာကို လူမ်ိဳးစုအခ်င္းခ်င္းနားလည္မွဳတည္ေဆာက္ျပီးမွႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ ျဖစ္တည္လာတယ္ဆိုတဲ့အယူအဆျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအယူအဆအေပၚမွာအေျခခံတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြအတြက္ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊တန္းတူညီမွ်ေရးဆိုတဲ့အခ်က္ေတြအေပၚမွာ နားလည္မွဳတည္ေဆာက္ျပီးမွႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္တည္မွဳရွိရပါတယ္။

ဒီလိုမဟုတ္ရင္လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡ (ethnicconflict) ေတြျဖစ္လာတတ္ျပီး၊ ျပည္တြင္းစစ္(CivilWars) ေတြျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။အဆိုးဆံုးအေနနဲ႕ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မွဳ(Genocide)ေတြအထိျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။ပဋိပကၡေတြျဖစ္ပြားလာတဲ့အခါစစ္တပ္ရဲ႕ အခန္းက႑ေတြျမင့္တက္လာျပီး စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေတြဆက္တိုက္ထြန္းကားလာတတ္ပါတယ္။ဒါေၾကာင့္လဲ ပ႗ိပကၡ အမ်ိဳးအစားေတြထဲမွာ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡ(ethnicconflict) ဟာေျဖရွင္းရအခက္ဆံုးနဲ႕အရွည္ၾကာဆံုး ပ႗ိပကၡပံုစံတမ်ိဳးျဖစ္တယ္ လို႕ ပညာရွင္ေတြကသံုးသပ္ေျပာဆိုၾကတာျဖစ္ပါတယ္။


လူမ်ိဳးစုေရးရာပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားေစတတ္ေသာအေၾကာင္းရင္းမ်ား

လူမ်ိဳးစုေရးရာကြဲျပားျခားနားမွဳရွိေနတဲ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာပဋိပကၡျဖစ္ပြားႏိုင္တဲ့ဒီဂရီ အနိမ့္အျမင့္ေတြရွိတတ္ပါတယ္။ ကြဲျပားမွဳခံစားခ်က္ေတြနဲ႕သမိုင္းအစဥ္အလာအရ ရွိလာခဲ့တဲ့အာဃာတေတြကလဲ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားႏိုင္စြမ္းကိုျမွင့္တင္ေပးတတ္ပါတယ္။Donald Horowitz ဆိုသူကလူမ်ိဳးစုဆိုေသာ သေဘာတရားမွာအုပ္စုရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကိုထိခိုက္လာခ်ိန္မွာ စုေပါင္းကာကြယ္ေရးဆိုတဲ့ emotionalintensity ပါ၀င္ေနေၾကာင္းေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ရုတ္တရက္ျဖစ္ပြားလာတဲ့ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ေျပာင္းလဲမွဳမ်ား(ဥပမာ-ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕စနစ္မွလြတ္လပ္ေရး ရျခင္း၊ကြန္ျမဴနစ္စနစ္ႏွင့္စစ္အာဏာရွင္စနစ္ စေသာအင္အားၾကီးမားသည့္ စနစ္မ်ားျပိဳလဲသြားျခင္း)စတာေတြဟာရွိျပီးသား ႏိုင္ငံေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားကိုျပိဳလဲသြားေစတတ္ပါတယ္။ဒီအခါမွာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႕စီးပြားေရး အသြင္ကူးေျပာင္းမွဳေတြျဖစ္ပြားလာပါတယ္။ ဒီလိုအသြင္ကူးေျပာင္းမွဳေတြမွာစနစ္ေဟာင္းကလဲ အလုပ္လုပ္မွဳမရွိေတာ့ပဲ၊ စနစ္သစ္ကလဲျပည့္စံုတဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းသ႑ာန္ကိုမဖန္တီးေပးႏိုင္ေသးတဲ့အတြက္ႏိုင္ငံေရး၊ လူမွဳေရး၊စီးပြားေတြမွာ မတည္ျငိမ္မွဳနဲ႕မေရရာမွဳေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ဒီလိုအေျခအေနကို ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္Lake နဲ႕Rothchild တို႕က အနာဂတ္ေရးရာ စုေပါင္းစိုးရိမ္ထိတ္လန္႕မွဳ(collective fears of thefuture) အျဖစ္သတ္မွတ္ထား ၾကပါတယ္။

အသြင္ကူးေျပာင္းကာလေတြမွာလူမ်ိဳးစုေတြအၾကား emotionalantagonisms ေတြျဖစ္ပြားလာ တတ္ပါတယ္။ႏိုင္ငံေရးရာ စြန္႕ဦးတီထြင္သူေတြ(Political entrepreneurs)ကလဲလူမ်ိဳးစုမ်ားရွိရာ မဲဆႏၵနယ္ေတြမွာလူမ်ိဳးစုေရးရာ လွဳပ္ရွားေဆာင္ရြက္မွဳေတြျပဳလုပ္လာတတ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာအရင္းအျမစ္မ်ားနဲ႕အခြင့္အေရးမ်ားအတြက္လူမ်ိဳးစုမ်ားအၾကား ျပိဳင္ဆိုင္မွဳ(inter-ethnic competition)ျဖစ္ပြားလာတတ္ပါတယ္။ဒီလိုျပိဳင္ဆိုင္မွဳေတြနဲ႕အတူethnification (ethnicidentities မ်ား၏လူမွဳေရးရာ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ႏိုင္ငံေရးရာ အေရးပါမွဳမ်ားျမင့္တက္လာျခင္း)နဲ႕ ethnicintolerance (အျခားလူမ်ိဳးစုမ်ားအားအရင္းအျမစ္ႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ားမရရွိေအာင္ ပိတ္ဆို႕ တားဆီးျခင္း)စတဲ့ အေျခအေနေတြလဲေပၚထြက္လာပါတယ္။

လူမ်ိဳးစုေရးရာပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားရတဲ့အေၾကာင္းရင္းေတြကို ပညာရွင္မ်ားကခ်ဥ္းကပ္မွဳနည္းလမ္း(approaches) ေလးခုနဲ႕ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

(၁)Primordialist Approach

ဒီနည္းလမ္းကလူမ်ိဳးစုေတြအၾကားမွာေရွးပေ၀သဏီကတည္းက ရွိေနခဲ့တဲ့အာဃာတေတြကို အာရံုစိုက္ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုတခုကိုေဖာ္ထုတ္ျပသႏိုင္ဖို႕အတြက္အျခားလူေတြကို ခြဲျခားဆက္ဆံမွဳဟာ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္လူသားပတ္သက္ဆက္ႏြယ္မွဳေတြကိုအေျခခံပါတယ္။ ရံဖန္ရံခါလူသားမဟုတ္ပဲ အျခားသတၱ၀ါေတြလဲျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒီအျမင္အရအစြန္းေရာက္မွဳနဲ႕သည္းခံႏိုင္စြမ္းနည္းပါးမွဳေတြကလူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ျဖစ္ေနျပီး၊ႏိုင္ငံေရးအက်ိဳးစီးပြားထက္ ပိုမိုေက်ာ္လြန္ေနတတ္ပါတယ္။

ဒီခ်ဥ္းကပ္နည္းလမ္းဟာလူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡေတြနဲ႕လူမ်ိဳးေရးရာ ပဋိပကၡျဖစ္ႏိုင္ေခ်ေတြရဲ႕အခန္းက႑ကို ရွင္းလင္းတင္ျပေပးထားပါတယ္။လူမ်ိဳးစုေရးရာ ခံစားခ်က္ေတြဟာ primordial ျဖစ္လာတဲ့အခါ၊အတိတ္က တရားမမွ်တမွဳမ်ားနဲ႕အာဃာတေတြကို အေျခခံတဲ့လူမွဳေရးနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးရာ constructed realityရွိလာတတ္ပါတယ္။ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Sunyဆိုသူက ဒါနဲ႕ပတ္သက္ျပီး nationalidentities နဲ႕ethnic identities ေတြဟာသင္ၾကားမွဳ၊ ထပ္ဖန္တလဲလဲေျပာဆိုမွဳ၊ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္မွဳေတြေၾကာင့္ေပၚထြက္လာတဲ့ ခံစားမွဳမ်ားအေပၚအေျခခံေၾကာင္း ေရးသားေဖာ္ျပထားပါတယ္။

လူမ်ိဳးစုတခုရဲ႕သမိုင္းေၾကာင္းဆိုတာ လူမွဳေရးရာျပန္လည္တည္ေဆာက္မွဳ တရပ္ျဖစ္ျပီး၊ တိုင္းျပည္ဆိုတာသမိုင္းေၾကာင္းဖန္တီးမွဳျဖစ္စဥ္ကေနေပၚထြက္လာတဲ့ စုစည္းမွဳတခုလဲျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္နဲ႕လူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ သမိုင္းေတြကိုျပန္လည္ေဖာ္ျပရာမွာ သမိုင္းအစေတြ၊ျဖစ္စဥ္ေတြ၊ သူရဲေကာင္း၀ါဒေတြ၊ၾကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္မွဳေတြ၊စြန္႕လႊတ္မွဳေတြ၊ ေပးဆပ္မွဳေတြ၊ သားေကာင္ျဖစ္ ရမွဳေတြပါ၀င္ေနပါတယ္။ ဒီအတိတ္ေတြဟာအမိေျမဆိုတာနဲ႕ ဆက္စပ္ေနတဲ့ imagined community တခုကိုလူေတြရဲ႕ ရင္ထဲကို ထည့္သြင္းေပးပါတယ္။

လူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕စုေပါင္းမွတ္ဥာဏ္ေတြထဲမွာသမိုင္းေၾကာင္းဆိုင္ရာအခ်က္အလက္ေတြ ေပါင္းစပ္ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္Prazauskas ဆိုသူကလူမ်ိဳးစုတခုရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းဆိုင္ရာမွတ္ဥာဏ္ကို လူမ်ိဳးစုရဲ႕အတိတ္သမိုင္း၊ အျခားလူမ်ိဳးစုမ်ားနဲ႕ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္မွဳမ်ား၊လူမ်ိဳးစု ပံုေဖာ္မွဳမ်ားေပါင္းစပ္ေနေသာ အေတြးအျမင္မ်ားလို႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။

လူမ်ိဳးေရးနဲ႕ဘာသာေရးရာ identityမ်ားကိုျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ရာမွာသမိုင္းကို အသံုးျပဳေလ့ရွိပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုမ်ားအၾကား တင္းမာမွဳေတြ၊အျခားလူမ်ိဳးမ်ားအေပၚခြဲျခားဆက္ဆံမွဳေတြရွိလာေစေရးအတြက္လဲ အတိတ္သမိုင္းထဲကအာဃာတေတြကို ေဖာ္ထုတ္တတ္ၾကပါတယ္။ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Rothschildဆိုသူကရုတ္ျခည္းႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမွဳအေျခအေနေတြမွာ လူေတြဟာလူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးကြဲျပားမွဳေတြကိုျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္လာတတ္ၾကေၾကာင္းဆိုထားပါတယ္။

လူမ်ိဳးစုေရးရာပဋိပကၡေတြကို လူမ်ိဳးစုမ်ားအၾကားမွာအျမစ္တြယ္ေနတာေၾကာင့္ေျပာင္းလဲဖို႕ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္းျမင္ေလ့ရွိတာက ရွဳပ္ေထြးတဲ့ျပႆနာရဲ႕ ရိုးရွင္းေသာ အျမင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအျမင္ေတြဟာလူမ်ိဳးစုေရးရာပဋိပကၡမ်ားကိုေျဖရွင္းျပီး၊ျငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္လိုသူမ်ားအတြက္အတားအဆီးေတြ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။လူမ်ိဳးစုေရးရာ ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္းကို primordial approachတခုတည္းနဲ႕ရွဳျမင္ျခင္းဟာ ပဋိပကၡရဲ႕ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳရွိခဲ့ရတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကိုဥပကၡာျပဳရာ ေရာက္ပါတယ္။ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Akbarဆိုသူကလူမ်ိဳးစုေရးနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ယူဆခ်က္ေတြမွာ အတိတ္သမိုင္းအစဥ္အလာေတြကိုပဲအာရံုစိုက္ၾကျခင္းဟာ“ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေသာလူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္အတိတ္ထဲတြင္ ေနတတ္ေလ့ရွိသည္“ဆိုတဲ့ အျမင္ကို လ်စ္လ်ဴရွဳရာေရာက္တတ္ေၾကာင္း ဆိုထားပါတယ္။

လူမ်ိဳးစုအမ်ားအျပားစုေပါင္းေနထိုင္တဲ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြတိုင္းမွာလူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡျဖစ္ႏိုင္ေခ်ေတြရွိတတ္ပါတယ္။ရုတ္ျခည္းႏိုင္ငံေရးအေျခအေနေျပာင္းလဲမွဳေတြမွာမေရရာမွဳေတြ ေပၚထြက္လာတဲ့အခါ၊ethnic identities နဲ႕ခံစားခ်က္ေတြကို လူမ်ိဳးစုေရးရာအၾကမ္းဖက္မွဳအျဖစ္ အသံုးခ်မွဳေတြရွိလာတတ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္Ganguly ဆိုသူကဒီလို လူမ်ိဳးစုဆိုင္ရာႏိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳနဲ႕ပဋိပကၡေတြကို အတိတ္သမိုင္းအစဥ္အလာမွာရွိခဲ့တဲ့အာဃတေတြနဲ႕ပဲ ရွဳျမင္ေလ့လာျခင္းမျပဳလုပ္ပဲ အျခားနည္းလမ္းမ်ားကိုပါအသံုးျပဳသင့္ေၾကာင္းအဆိုျပဳထားခဲ့ပါတယ္။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

ခင္မမမ်ိဳး (၁၉၊ ၄၊ ၂၀၁၃)

No comments:

Post a Comment